Товариство лісівників України

Новина


13
лют

Реформа лісового господарства має носити комплексний характер, враховуючи, як економічну, так і екологічну складові, - про це йшлося на IV Форумі “ Української лісової платформи ” WWF-Україна

- Чи доцільне під час воєнного стану об’єднання лісових господарств і створення єдиного державного підприємства “ Ліси України ”? - Які ризики для сталого лісового господарства можуть з’явитися через цю ініціативу? - Як лісова реформа вплине на природоохоронну діяльність? Ці теми обговорювалися на IV Форумі “ Української лісової платформи ”, присвяченому питанням лісоуправління, а саме створенню ДП “Ліси України” та законопроєкту щодо його роботи.
У роботі Форуму  взяли участь представники державних, громадських організацій, бізнесу, наукових, міжнародних організацій та учасників реформування лісової галузі України. З вітальним словом розпочав форум  Михайло Богомаз, в.о. керівника лісового напряму, WWF-Україна.
Юрій Болоховець, Голова Державного агентства лісових ресурсів України розповів про реформу лісового господарства України. Зокрема, він сказав, що «…реформа– це складний процес, особливо для галузі, яка жодного разу за всю незалежність України через це не проходила, але запит на конкретні зміни давно назрівав не тільки в середині галузі, а і в суспільстві, Уряді, у європейських партнерів. Наш курс – це ЄС, а не пострадянська росія. 
Країни Євросоюзу вже давно пройшли цей етап. Та “ скопіювати ” вже робочу модель і “ накласти ” її Україну – неможливо. Тому ми зібрали найкращі практики реформування лісового господарства Польщі, Німеччини, країн Балтії та скандинавських країн і напрацювали напрями, які візьмемо за основу.
Є три основні лінії, на яких базуються всі успішні лісові господарства цих країн: 
- централізація управлінських рішень; 
- консолідація фінансів; 
- стандартизація всіх виробничих процесів.
- Ми над цим працюємо. В 2021 році, коли я прийшов на посаду Голови Державного агентства лісових ресурсів України, ми розпочали процес оптимізації всіх лісгоспів через укрупнення: 360 підприємств трансформувалися в 160. В Україні почали створювати лісгоспи 100 років тому. Тоді, звичайно, були зовсім інші можливості звʼязку та контролю. Сьогодні ситуація зовсім інша. Ефективний менеджент можливий за умов не дрібних підприємств, а сучасних лісгоспів. Нагадаю, що тоді рішення щодо укрупнення ми приймали виключно з географічних, ресурсних та інфраструктурних показників. Це були конструктивні обговорення з виїздами на локації.
- Сьогодні ці лісгоспи трансформовані у філії, які увійшли в ДП "Ліси України". 
- Єдине підприємство дає можливість:
- залучати інвестиції (отримання внутрішніх та зовнішніх кредитів на вигідних умовах, грантів, коштів ЄС на впровадження інноваційно-інвестиційних проектів, закупівлю дороговартісних лісовирощувальних, лісозаготівельних та лісопереробних комплексів; обладнання для пожежогасіння);
-  вирівняти фінансовий дисбаланс галузі;
- скоротити адміністративні витрати;
- пришвидшити прийняття та реалізацію управлінських рішень;
- створити публічність та прозорість діяльності підприємства.
     Головне, що в процесі реформи лісового господарства вирішується багаторічний конфлікт інтересів, який існував роками. Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України – формує політику галузі, Держлісагентство – реалізовує цю політику. Міжрегіональні управління (тепер їх 9) – забезпечують державний контроль галузі, а ДП “Ліси України” (у перспективі – ПАТ) стає незалежним господарюючим органом»
 Про  «Перспективи використання наближеного до природи лісівництва  інтегрованого управління ландшафтними пожежами в контексті змін клімату, післявоєнного відновлення та реформування лісової галузі України» говорив  Сергій Зібцев, доктор сільськогосподарських наук, професор кафедри лісівництва НУБіП України, директор Регіонального Східноєвропейського центру моніторингу пожеж.
 Окрім дуже гострого питання  збереження лісів від пожеж в умовах війни і в умовах змін клімату, важливим є завдання збереження і навчання кадрів з охорони і захисту лісу від пожеж. Дуже складним є те, що реформування галузі співпало з війною, тут важливо через потребу в деревині не оголити ліси через велику  і нагальну потребу в деревині для потреб ЗСУ і громадян країни.
Сергій Зібцев наголосив на необхідності опиратися на науку, продовжити досліди з природного поновлення, яке є  набагато кращим,  стійкішим, разом з тим, складнішим, особливо у Східній, Центральній і Південній частинах України. 
 (Презентація додається) 
 У доповіді Петра Тєстова, керівника експертного відділу Української природоохоронної групи (UNСG), експерта WWF-Україна йшлося про  «Вплив лісової реформи на здійснення природоохоронної діяльності» .
Так, Петро Тєстов наголосив на тому, що багато хто від реформування очікує  отримання швидкого економічного ефекту, він вважає, що це хибна думка, бо «ліс – не кукурудза, яку посіяв, зібрав – і маєш прибутки»,  ліс довго росте і тут необхідно враховувати і природоохоронні вимоги, і вимоги європейського лісового законодавства і відповідати їм. 
Негативним є те, що на даний час  у Верховній Раді відсутнє лісове лобі, немає тих, хто міг би відстоювати і захищати ліси від зовнішнього втручання, від використання лісових земель під забудову, видобуток корисних копалин і т.д. 
Петро Тєстов висловив побажання, щоб державні  аграрні землі, особливо на Поліссі, на яких виріс ліс, були передані у ДП «Ліси України». Це має вирішитися на державному рівні. Від реформування очікує більше позитивних змін, але , на його думку,  потрібно акцентувати увагу не лише на економічний, а й на екологічний аспекти.
 Ігор Букша наголосив га тому. на те, що реформування лісового господарства обов’язково має враховувати наукову думку, моніторинг, лісовпорядкування.   
Про  «Перспективи та ризики добровільної лісової сертифікації в умовах сучасного реформування лісової галузі» доповідав  Сергій Розвод, директор ТОВ “Легалліс”. 
Під час Форуму йшлося про те, що реформування лісового господарства має носити комплексний характер, з врахуванням думок науковців, фахівців з Укрдержліспроекту, потрібно дбати про підготовку кадрів для лісового господарства країни.  Реформа має мати комплексний характер і дуже  потрібна загальнодержавна лісова стратегія на багато років, яка відповідала б європейським вимогам ведення лісового господарства. 
Матеріали ІV  Форуму  «Української лісової платформи» з презентаціями доповідачів опублікуємо згодом 
P.S.Ми сьогодні публікуємо презентацію Сергія Зібцева, доктора сільськогосподарських наук, професора кафедри лісівництва НУБіП України, директора Регіонального Східноєвропейського центру моніторингу пожеж «Перспективи використання наближеного до природи лісівництва інтегрованого управління ландшафтними пожежами в контексті змін клімату, післявоєнного відновлення та реформування лісової галузі України». 

Файл для перегляду:
Zibtsev_WWF_09-02-23_v.4.pdf6,99 Mi