Товариство лісівників України

Новина


15
бер

ЮРІЙ МАРЧУК: Чому процедура оцінки впливу на довкілля потребує змін?

Вже після прийняття Закону 2017-го року по ОВД в експертному середовищі, в лісівників точились дискусії про об’єктивність окремих статей Закону.
Війна загострила ситуацію у всіх сферах життя – екологічній, економічній і соціальній. Перенесення виробництв, прийняття оперативних і відповідальних рішень, коли на мапі доля людей і держави,  не дає можливості думати 2-3 місяці і писати 500 сторінкові трактати, переписуючи їх з матеріалів лісовпорядкування.
Безумовно, дещо зроблено: скорочено терміни проведення, прибрано норми публікування в пресі, але цього замало. Адже для того, щоб розробляти ділянку пошкодженого лісу, наприклад, після пожежі, вітровалу, а тепер і бойових дій, лісівникам необхідно отримати дозвіл не лише лісовпорядної організації, а й від структур, які зазвичай ці оцінки проводять місяцями, до того ж лісогосподарські підприємства платять за них сотні тисяч гривень,  а в масштабах країни – мільйони. Результат – блокування роботи підприємств, неможливість вчасно відновлювати пошкоджені стихією, а тепер і війною, ліси, до того ж – витрачаються колосальні кошти, які доцільніше направити на армію.
Саме цим проблемам вчора,  14 березня 2024 року, і приділялась основна увага на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, де обговорювали питання, яке хвилює лісівників – це Проєкт Закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо ефективного управління лісами на основі ведення лісового господарства на принципах наближеного до природи лісівництва, адаптованого до кліматичних змін, збереження біорізноманіття в лісах» №9516 від 20.07.2023 авторства народного депутата Олександра Матусевича і групи народних депутатів, який регулює систему ведення лісового господарства, в тому числі і болюче для лісівників питання - процедуру ОЦІНКИ ВПЛИВУ НА ДОВКІЛЛЯ (ОВД). Засідання відбувалося в он-лайн режимі. У засіданні брали участь 13 народних депутатів, членів комітету, Перший заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України Олександр Краснолуцький; генеральний директор ДП «Ліси України» Юрій Болоховець; начальник Управління лісового господарства та відтворення лісів Держлісагентства України Ігор Будзінський; директор УкрНДІЛГА Віктор Ткач; директор УкрНДІгірліс Олексій Голубчак; Директор НДІ лісівництва та декоративного садівництва НУБіП України Олександр Бала; Голова Товариства лісівників України, завідувач кафедри ботаніки, дендрології та лісової селекції НУБіП України Юрій Марчук; еколог Петро Тєстов; голова Всеукраїнської екологічної ліги Тетяна Тимочко та ряд інших зацікавлених осіб. 
Попередньо законопроєкт складався з трьох частин: перша частина – можливий поділ України на географічні зони; друга частина – ОВД при проведенні санітарних рубок і третя частина – передача положень матеріалів лісовпорядкування від Міністерства до Держлісагентства. Народні депутати та ЦОВВ погодилися першу і третю частини з цього законопроєкту забрати, залишити одну частину, яка має відношення до оцінки впливу на довкілля. 
Хотів би подякувати народному депутату Олександру Матусевичу який ґрунтовно доповів своє бачення законопроєкту, як автор. Свою думку висловили члени підкомітету Юлія Овчинникова і Едуард Прощук. Так, народний депутат Юлія Овчиннікова висловилась, щоб напрацювати новий законопроєкт, бо його назва не відповідає суті. Голова комітету народний депутат Олег Бондаренко чітко провів засідання, витримав державницьку позицію. Хотів би подякувати йому за розуміння проблем лісового господарства та надану мені можливість висловити свою точку зору.
 В умовах війни лісове господарство не повинно платити десятки мільйонів гривень за санітарні рубки в місцях стихійних явищ – після пожеж, вітровалів, буреломів, насаджень, пошкоджених шкідниками і хворобами. При цьому ми втрачаємо кошти за рахунок якості деревини, і не можемо своєчасно відновити лісові насадження на пошкоджених ділянках. Звернув увагу на створення в публічній сфері недовіри до кваліфікації лісівника. Безумовно, в сім’ї не без виродка, але всі ліси в нашій державі вирощені саме лісівниками.
Окремонаголосив: у європейській директиві не прописана норма проведення процедури ОВД на всіх видах лісогосподарських робіт, а лише на тих, де йде зміна цільового призначення земель лісового фонду. Ми ж, чомусь хочемо оцінювати все. На це за останні п’ять років витрачено більше 100 мільйонів гривень, які пішли різним комерційним структурам за книжки по 500 сторінок і 2000 сторінок додатків. Про це я наголошував під час круглого столу в НУБіП України, де ми обговорювали доцільність проведення процедури ОВД в такому вигляді, як вона існує зараз. Чомусь екологічні організації масово не довіряють професіоналам-лісівникам, не довіряють нашій професійності. Ми, чомусь, повинні вірити, що екологи, які проводять процедуру ОВД є професіоналами, кращими за лісівників. Ми чомусь забули, що екологія і економіка має один спільний підхід (‘еко’ з грецької – дім). Тому лісівникам не байдуже, як господарюють і витрачають кошти в державному домі. 
Під час обговорення цього розгорілася серйозна дискусія, проводити чи не проводити ОВД. В той же час у нас стихійні лиха, пожежі (згадаймо 2020-й рік, коли згоріло 150 тисяч га лісів, шкідники лісу, хвороби, буреломи, вітровали завдають величезної шкоди лісовим насадженням. І, у разі виникнення таких ситуацій, потрібно оперативно приймати рішення, бо держава втрачає мільярди після таких стихійних явищ. А лісгоспи в умовах війни при цьому не можуть нічого зробити, і замість того, щоб терміново ліквідовувати наслідки стихії, вони платять по 300-500 тисяч гривень якимось структурам, котрі чомусь мають пріоритети в оцінці впливу на довкілля.
В дискусіях, які відбувалися з цього питання, виступив Генеральний директор ДП «Ліси України» Юрій Болоховець, який підтримав пропозицію, яка є у законопроєкті: «…змінити площу необхідності проведення ОВД при санітарних рубках, зробити її більшою за 10 га, виключити повністю проведення ОВД на площах, які постраждали від стихійних лих, пожеж, шкідників, хвороб. Це не змінює цільового призначення земель, нам потрібно оперативно відновити ліси, ми не можемо втрачати час, ми не можемо втрачати деревину», - відмітив він. Юрій Болоховець запропонував громадським організаціям брати участь у відводах під рубки головного користування та санітарні рубки. ДП «Ліси України» максимально відкриті до громадського контролю та пропонують екологічним та громадським організаціям долучатися до процесу відводу ділянок. 
Віктор Ткач, директор УкрНДІЛГА навів приклади європейських країн, де ОВД при лісогосподарських заходах не проводиться. 
Еколог Петро Тєстов висловився за зменшення площі санітарних рубок до 5 га, а не з 10-ти, з яких починається процедура ОВД. Дискусія була досить гострою. 
В кінцевому варіанті Комітет проголосував за те, щоб цей законопроєкт прийняти за основу. Все-таки, активність і під час проведення круглих столів і участь експертів у роботі Еко-комітету ВР У має певний позитивний ефект. Сподіваємося, здоровий глузд переможе і процедура проведення ОВД буде удосконалена. Але, нас чекає ще голосування в залі і поправки депутатів. Так що, продовжуємо відстоювати об’єктивність в прийнятті законодавчих рішень.