Товариство лісівників України

Новина


03
чер

Голова Товариства лісівників України Юрій Марчук: «ОВД у Європі здійснюється лише тоді, коли змінюється цільове призначення земель лісового фонду». Про Законопроєкт № 9516 щодо Оцінки впливу на довкілля (ОВД)

Останні тижні йдуть дискусії й обговорення Законопроєкту № 9516, який на днях має виноситися на обговорення у зал Верховної Ради про процедуру оцінки впливу на довкілля (ОВД).
Мені вже довелося коментувати засідання комітету, де депутати проголосували за підтримку цього законопроєкту. Тоді кілька депутатів утрималися. Сьогодні дискусія загострена, бо завтра законопроєкт може бути винесений на голосування і знову ми чуємо  розмови про нібито ризики появи незаконної деревини на ринках  Європи, що не дасть нашим деревообробникам заробляти валюту для держави. 
Хочеться пояснити народним депутатам і тим громадським організаціям, які піднімають це питання про наступне і сказати, що пакет документів, який формує будь-яке лісогосподарське підприємство-постійний лісокористувач, має достатньо довгу історію. 
Головне користування - це матеріали відводів за два роки до рубки, а  за рік до рубки податковою вводиться орендна плата.
Якщо це санітарні рубки, то проводиться санітарно-оздоровче обстеження даної лісосіки і робиться висновок про необхідність  заходів проведення виключно в період вегетації. Це обстеження неможливо проводити в зимовий час, це робиться виключно в теплу пору року, щоб було наглядно видно, чи дерево всохло, чи живе. Пакет документів це: матеріали відводів, матеріально-грошова оцінка, нарахування орендної плати, електронний лісорубний квиток, товаротранспортна накладна, фотофіксація деревини на машині, електронний облік деревини, реєстр всіх лісосік у вільному доступі, продаж деревини на біржі відповідно до біржових договорів, сертифікат походження деревини, який підтверджує легальність деревини, яка надходить на ринок деревообробки, Якщо деревообробники хочуть експортувати свою продукцію, далі – будь-який експортер згідно свого договору пред’являє пакет документів, який підтверджує легальність деревини, який контролюється митницею. 
Хотів би нагадати всім експертам: матеріали лісовпорядкування проходять обговорення на рівні місцевих громад, затверджуються Міністерством екології та захисту довкілля і розрахункова лісосіка затверджується виключно цим Міністерством. Сьогодні в Україні працює державна екологічна інспекція. На даний час в Україні достатньо контролюючих органів, які перевіряють правомірність усіх документів, згідно яким деревина поступає на склади, а сьогодні завантажена деревиною машина не проїде Україною, якщо її не зупинять на усіх блокпостах. 
 А тепер поставимо собі питання: чи є в Європі процедура оцінки впливу на довкілля у лісовому господарстві? 
Є. Але виключно у випадку, коли ліс змінює своє цільове призначення. 
Ми про це вже говорили десятки разів. ОВД у Європі здійснюється лише тоді, коли змінюється цільове призначення земель  лісового фонду на землі іншого цільового призначення: коли, наприклад, щось будується. 
А у випадку, коли на цій же лісосіці знову садиться ліс, процедура ОВД не проводиться. 
У мене з’являється питання: про що ми зараз думаємо? Ми думаємо про те, як заробити валюту, щоб вона надходила до державної казни? Ми думаємо про те, як заробити авторитет на європейському ринку, коли країна готується вступати в ЄС? Як заготовити і виділити деревину для Міністерства оборони для будівництва фортифікацій? Як сьогодні вирішити питання розробки лісосік там, де ліс масово горить, як ось наприклад горів на Луганщині,  де десятки тисяч горілих лісів залишилося окупантам і вони там з них будують укріплення?
Чи, можливо, хтось переживає про ті компанії, які заробляють по 30-40 мільйонів гривень на ОВД?
Мені здається, що сьогодні, як ніколи ми маємо працювати на економіку і безпеку держави і в цьому зацікавлені, як лісівники, так і всі екологічні організації. 
Кілька років тому я був присутнім у малому залі Верховної ради, де відбувалася дискусія з питань санітарних рубок, коли одна громадських організацій підняла питання про санітарні рубки в Карпатах,  де вони побачили якісь порушення. На цій дискусії була присутня посол однієї з європейських країн. Тоді вона дуже жорстко сказала: «Вірте тим документам, які представляє держава в особі державного підприємства, державної митниці, яка пропускає цей товар на ринки Європи».
 У нас є роз’яснення митниці з питань жорсткого підходу до всіх обрізних і необрізних пиломатеріалів, які йдуть на ринок. Фактично, на місяць був зупинений весь ринок України. 
У мене є запитання: ми зараз нагнітаємо ситуацію, щоб у черговий раз зупинити ринок України, чи хочемо навести порядок всіма методами, щоб підприємства працювали, заробляли валюту і створювали робочі місця, які вкрай потрібні країні?
У ЄС Оцінка впливу на довкілля проводиться виключно на зміні цільового призначення земель. Інших варіантів немає. 
І мабуть в кінці скажу про закон в цілому. Згідно нього, то процедуру  ОВД потрібно здійснювати на всі підприємства які знищені і зараз відновлюються: на всі ТЕЦ, ТЕС, нафтобази і т.д.   
Нам потрібно у воєнний час оприлюднювати все, що ми відновлюємо? Не стануть ці підприємства в черговий раз мішенню для ворога? А можливо, на військовий час процедуру ОВД варто призупинити?
Депутатам треба замислитися…
Юрій Марчук, Голова Товариства лісівників України