Шановні Володимире Нальковичу, Юрію Миколайовичу делегати та гості з’їзду!
Сьогодні ми зібрались у цій залі щоб обговорити надзвичайно складну ситуацію з якої, попри всі зусилля лісівників та небайдужих громадян, не може вирватися лісове господарство, щоб зайняти достойне місце в економіці держави, а лісівники – відчути повагу до своєї нелегкої праці.
Лісовий кодекс України говорить нам про те, що усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави. Тоді чому лісова галузь протягом трьох років, як падчерка, позбавлена батьківської уваги, стоїть з простягнутою рукою, не маючи державної програми розвитку, залишена без підтримки та покинута на призволяще?
Ми, лісівники, мали великі сподівання на Указ Президента України «Про додаткові заходи щодо розвитку лісового господарства, раціонального природокористування та збереження об'єктів природно-заповідного фонду», яким Кабінету Міністрів України було доручено розробити низку заходів щодо забезпечення сталого природокористування, розвитку лісів, удосконалення системи державного управління у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісових насаджень, ведення лісового господарства, а також збереження цінних природних комплексів та екосистем, розвитку заповідної справи України.
Серед заходів, найнеобхідніших, без яких неможливо будувати найграндіозніші плани, є розробка та прийняття національної лісової політики, яка дасть можливість чітко визначити цілі та напрямки ведення лісового господарства.
Лісівники Кіровоградщини у жодному разі не перекладали і не перекладають на плечі держави усіх проблем, пов’язаних з фінансування лісового господарства.
Так, у 2016 році, за ініціативи Кіровоградського обласного управління лісового та мисливського господарства, обласною радою була затверджена регіональна екологічна програма «Ліси Кіровоградщини» на 2016 – 2020 роки. Протягом 3 років в рамках цієї програми з обласного бюджету на лісове господарство було спрямовано 6,3 млн. грн. Кошти невеликі, але дозволяють трьом нересурсним лісогосподарським підприємствами триматися на плаву (збереження кадрів, створення нових лісів).
В свою чергу лісівники Кіровоградської області робили та роблять все, щоб зберегти, захистити та примножити ліси, утримувати в належному стані майно підприємств.
Безперечно, рятівною соломинкою міг би стати державний фонд розвитку лісового господарства, з визначеними джерелами його наповнення та напрямами використання коштів, з можливістю зарахування до фонду рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів. Але , на превеликий жаль, законопроекти, які були розроблені для створення фонд розвитку лісового господарства, пройшли реєстрацію, обговорення та підтримані комітетами АПК і екологічної політики, до цього часу не прийняті.
Враховуючи регіональну та місцеву спрямованість, а також обсяги рентної плати, яку територіальні громади отримують від використання лісових ресурсів, мабуть лісівникам слід більш наполегливо працювати з громадами над місцевими екологічними програмами.
Активізувати роботу з відтворення лісів, у тому числі збільшення їх площ, залісення непридатних для господарського використання угідь, прибережних смуг водойм вбачається можливим, але знову таки – за наявності коштів на ці заходи.
Незважаючи на те, що на 2019 рік виділено лісогосподарським підприємствам Півдня і Сходу та установам природно-заповідного фонду державне фінансування на ведення лісового та мисливського господарства, підприємства не можуть отримати ці кошти, оскільки Міністерством аграрної політики та продовольства не погоджено проект плану заходів з ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів (у тому числі від пожеж) у лісовому фонді, створення захисних лісових насаджень та полезахисних лісових смуг, а Мінфін не має змоги видати відповідний наказ про затвердження паспорту бюджетної програми «Ведення лісового і мисливського господарства, охорона і захист лісів в лісовому фонді», а на Півдні вже розпочалась весняна лісокультурна компанія та пожежонебезпечний період і ці кошти вкрай необхідні Півдню, незрозуміло чому таке відношення МінАПК до галузі площа якої становить17,6% території держави.
На території кожної області є нересурсні підприємства, які конче потребують державної підтримки.
Однак, не всі нересурсні підприємства, в тому числі, Кіровоградської області, мають змогу отримати бюджетне фінансування, так як відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансування заходів з ведення лісового і мисливського господарства, охорони і захисту лісів у лісовому фонді, створення захисних лісових насаджень та полезахисних лісових смуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 грудня 2017 року № 1016, підставою отримання цих коштів є відсутність на їх території рубок головного користування.
Така позиція, на думку лісівників, є неправильною, так як окремі лісогосподарські підприємства мають незначні обсяги розрахункових лісосік головного користування в межах 1,5 – 5,0 тис. куб. м. Реалізація деревини від даних рубок покриває витрати на ведення лісового та мисливського господарства лише на 15 – 35 відсотків.
2019 рік – початок проведення базового лісовпорядкування на території області і лише два з дев’яти підприємств мають змогу виконати ці роботи за державні кошти. Фактична вартість робіт з лісовпорядкування на території одного підприємства складає 1,5 – 2,0 млн. грн., що є непід’ємним тягарем для підприємств.
Крім того, матеріали лісовпорядкування, якими буде регламентовано діяльність лісогосподарських підприємств на майбутні 10 років, мають пройти процедуру з оцінки впливу на довкілля, що потребує значних фінансових витрат та збільшення строків на їх затвердження.
Враховуючи відсутність відповідної державної програми та достатніх власних коштів підприємств, виходами з цієї ситуації є:
створення державного фонду розвитку лісового господарства.
прийняття місцевих програм розвитку лісового господарства з обов’язковим фінансуванням заходів за рахунок коштів місцевих бюджетів.
пошук додаткових джерел надходжень такі, як доходи від надання рекреаційних послуг, побічного користування, заготівлі другорядних лісових матеріалів тощо.
Запровадження у минулому році податку на лісові землі спричинило справжню паніку. Місцеві органи ДФС вимагали терміново надати прогнозні показники, а керівники підприємств, розрахувавши розміри земельного податку, зрозуміли, що для більш-менш успішних підприємств це перший крок до зубожіння, для не ресурсних – банкрутство.
Завдячуючи небайдужим народним депутатам України лісівники були почуті і максимальну ставку податку на лісові землі було встановлено на рівні 0,1 відсотку нормативно-грошової оцінки вартості 1 га ріллі на відповідній території.
Але для підприємств Півдня і Сходу і такі ставки є непосильним податковим тягарем, оскільки, у значній кількості підприємства сплачують податки за землі на яких розташовані лісові насадження до 40 років, об’єкти природно-заповідного фонду, лісові розсадники, та інші землі, які фактично не приносять щорічних сталих прибутків, як землі сільськогосподарського призначення.
Ще одним істотним фінансовим навантаженням, яке фактично не залишає підприємству шансів на розвиток матеріально-технічної бази, є обов’язок сплати до бюджету частини чистого прибутку (доходу) у розмірі 75 відсотків.
В даному випадку шляхами вирішення проблеми оподаткування лісових земель є:
внесення змін до статті 273 Податкового кодексу України щодо виключення з цієї норми положення про оподаткування лісових земель на яких розташовані насадження віком до 40 років, об’єкти природно-заповідного фонду, лісові розсадники;
тісна співпраця з органами місцевого самоврядування з питання розміру ставок податку на лісові землі;
внесення змін до пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 р. № 138 щодо зменшення частини чистого прибутку, що відраховується до державного бюджету державними лісогосподарськими підприємствами до 35 відсотків.
Ще одне гостре питання щодо статусу державної лісової охорони, начебто і маючи офіційний статус правоохоронного органу лісівники не мають змоги у повній мірі користуватися наданими правами.
Тому, особливо гострим на сьогодні є кадрове питання для Півдня та Сходу, відсутність правового та соціального захисту державної лісової охорони.
Проблема полягає в тому, що останніми роками на функціонування державної лісової охорони підприємств, що належать до сфери управління Держлісагентства, бюджетні кошти взагалі не були передбачені. Така ситуація ставить під загрозу нормальну охорону лісів, оскільки окремі центральні та майже всі південні і східні регіони невзмозі забезпечити державну лісову охорону відповідними матеріально-технічними ресурсами, потрібними для виконання основних обов'язків і завдань. В результаті цього галузь втрачає найцінніше – добре підготовлені кваліфіковані кадри.
Разом з тим, питання фінансових відносин і фінансового забезпечення лісової охорони, як правоохоронного органу, завжди стояли надзвичайно гостро через особливості системи господарювання й обмеженість бюджетних коштів. При цьому слід зазначити, що фінансове забезпечення є передусім джерелом ресурсів для підтримки даного правоохоронного органу оскільки співвідношення між отриманим результатом і ресурсами, які витрачаються на його досягнення, визначає ефективність діяльності лісової охорони.
Я, як лісівник, не можу оминути питання незаконних рубок.
Не на краще складається ситуація у боротьбі з «чорними лісорубами». Якщо до 1 січня 2019 року ще були поодинокі випадки, коли суди за порушеними поліцією кримінальними провадженнями виносили обвинувальні вироки за скоєння незаконних рубок, то із введенням в дію окремих норм закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо збереження українських лісів та запобігання незаконному вивезенню необроблених лісоматеріалів» «самовільникам» необхідно заподіяти шкоду лісу на майже 2 мільйони гривень після чого може бути порушене кримінальне провадження.
Можна сказати тільки те, що зазначена норма дасть можливість лісопорушникам уникати кримінальної відповідальності, а наслідки адміністративної відповідальності є ніщо у порівнянні зі шкодою, заподіяною лісу.
З метою посилення охорони лісів, яка покладається на державну лісову охорону та лісову охорону власників лісів та постійних користувачів, дотримання вимог законодавства суб'єктами лісових правовідносин, незалежно від їх підпорядкування та форм власності пропоную включити до рішення з’їзду звернення до Верховної ради щодо прийняття проект закону № 8241 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення ефективного ведення лісового господарства та посилення охорони лісів» та щодо внесення змін до статті 246 Кримінального кодексу України в частині визначення істотної шкоди як такої, яка у п’ятдесят і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, а тяжкими наслідками вважаються такі наслідки, які у сто і більше разів перевищують неоподатковуваний мінімум доходів громадян.
Для збереження ґрунтів та підвищення родючості земель важливим елементом була, є та залишається система полезахисних лісових смуг. Разом з тим, ймовірно за весь час незалежності України, питанню збереження та розширення полезахисних лісових смуг взагалі не приділялось жодної уваги.
Незважаючи на прийнятий закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» від 10 липня 2018 р. № 2498-VІІІ, яким внесено низку змін до Земельного кодексу України, а також наявний проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил утримання та збереження полезахисних лісових смуг, розташованих на землях сільськогосподарського призначення», для розрегульованих та занедбаних полезахисних лісових насаджень нічого не змінилось і не зміниться до тієї пори, поки землекористувачі не почнуть втрачати значну частину прибутку через посухи, пилові бурі, змиви родючого ґрунту та іншої біди або держава не запропонує такі умови постійного користування або оренди земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, які обмежують масиви земель сільськогосподарського призначення, які стануть цікавими для виробників сільгосппродукції.
На думку лісівників, в першу чергу ініціаторами надання в користування земель під полезахисними лісовими смугами (постійне чи тимчасове), мають бути сільські ради (об’єднані територіальні громади).
На сьогодні актуальним є питання розширення території природно-заповідного фонду, за будь-яку ціну. Ініціатори такої політики намагаються вирішити питання переважно за рахунок існуючих лісових насаджень не особливо переймаючись питанням того, що в майбутньому ці об’єкти будуть потребувати втручання людини.
Законодавча заборона будь-яких лісогосподарських заходів (заповідні урочища, пам’ятки природи, частково – заказники), а також встановлення лімітів на використання природних ресурсів в об’єктах ПЗФ, строк отримання яких, в окремих випадках, може тривати до року, вкрай негативно впливає на стан цих об’єктів, а також тягне за собою істотні витрати на різні наукові висновки, які в тих чи інших випадках, з лісівничої точки зору, не мають нагальної необхідності.
З метою збереження в належному санітарному стані об’єктів природно-заповідного фонду пропонуємо внести зміни до закону України «Про природно-заповідний фонд» в частині заборони на проведення лісогосподарських заходів в межах територій та об’єктів ПЗФ (заповідні урочища, пам’ятки природи, заказники).
Підсумовуючи, необхідно сказати, що лісова галузь мужньо переносить всі неприємні ситуації та сюрпризи законодавчого рівня, як би не було складно працювати в цих критичних умовах відсутності бюджетного фінансування протягом трьох років, лісівники завжди допомагали один одному, користуючись нагодою хочу подякувати всім лісівникам Півдня та Сходу за їх патріотизм та відданість лісівничій справі та всім лісівникам ресурсних регіонів за фінансову підтримку для степових лісгоспів.
Дякую за увагу.